donderdag 27 september 2007

Er was eens....



En hier begon het voor mij allemaal mee. Ergens midden jaren 80 was dit mijn start in de IT. Een geweldig toestel. Mijn eerste basic programma's werden hierop geschreven. In het begin werkte ik wel met gewone tapes, en als je dan veel geluk had kon je het programma terug loaden met een of ander commando.

Daarna werd de investering in de floppy gedaan. Toen 15.000 oude Belgische franken voor de floppy drive. Het toestelletje om de floppy langs 2 kanten te gebruiken kon uiteraard niet achterwege blijven :-)

Nu zijn we 20 jaar later en lees ik dat Tulip Computers het bedrijf Commodore wil overnemen. Ze willen 1 dollar geven per aandeel. Dit wil dus zeggen dat het bedrijf zo'n 57,5 miljoen euro waard is. Niet gek voor een bedrijf waar je eigenlijk niet veel meer van hoort. Het bizarre is wel dat Tulip het bedrijf Commodore eind 2004 heeft verkocht voor 24 miljoen euro.

Volgnes Tulip is het bedrijf sterk veranderd en hebben ze er interessante activiteiten bijgenomen. Ze verkopen nu oa draagbare mediaspelers, muziek en spelletjes (online).

Oh ja, De Commodore 64 (zie afbeelding) is nog steeds de best verkochte home computer ooit! In 1993 ging het bedrijf door een te hoge schuldenlast echter failliet.

Zou mijn C64 nog op zolder staan??

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja die staat nog altijd op zolder,onder het stof Die blijft er staan voor de wettige eigenaar.Goe van ons meisje hé,ons volgende kleinkind was 42 ste , en de kleinste lag te slapen